Nájdeš nás aj na:

Rozhovory

Viktor Schiller 1.časť: Keď človek niečo veľmi chce, musí väčšinou urobiť kroky, ktoré by normálneho smrteľníka odradili.

Viktor Schiller 1.časť: Keď človek niečo veľmi chce, musí väčšinou urobiť kroky, ktoré by normálneho smrteľníka odradili.

Viktora Schillera som stretla pred tromi rokmi na jeho prednáške o Wim Hof metóde v jednom z bratislavských coworkingov. Najviac mi z nej utkveli v hlave dve veci. Okamžite mi na tvrdo zrušil moju dovtedy domnelú správnu ideu kúpania sa v jazere raz do týždňa. Tá druhá, bol poriadne zvláštny stav pohody, pri ktorom som vydržala zadržať dych na štyri a pól minúty. Zvláštne mi to pripadalo preto, lebo to nebol stav čakania na nádych. Bol to stav pohody, ba až vychutnávania prítomného okamihu. Aj to je niečo z mnohých benefitov, ktoré mi priniesol pocit chladu a studená voda. Otužovanie sa túto zimu stalo fenoménom. S Viktorom sa obaja zhodneme na jednom – dúfame, že to vydrží. 

Boli ste aj vy ten typický príklad teplomila, ktorý je nonstop chorý a neznáša zimu?

Áno, to som bol presne ja. Dokonca pre mňa zima nastala v momente, keď teplota klesla pod 20 stupňov. K tomu sa pridalo autoimunitné ochorenie – som celiatik. Dvadsaťpäť rokov som o ňom nevedel, a preto mi to neustále rozbíjalo imunitu. Môj život sprevádzali neustále zápaly. Preto som do svojich 25 rokov nebol nikdy v Tatrách. Zima mi bola automaticky nepríjemná, k tomu sa pridal strach, že vďaka nej znova ochoriem. Tak som to vzdal a odišiel do Anglicka. Mne totižto vadili nielen zimy, ale aj príliš veľké teplá. Anglicko spĺňalo moju zónu komfortu. Od kedy robím WHM-ko (Wim Hofovu metódu) táto zóna sa podstatne zväčšila. Do +5 stupňov mi je príjemne, do 0 je to ok, do -5 je to také znesiteľné. Od -5 stupňov je to tréning. No pozor, chodím celý rok v krátkych nohaviciach.

Ja doteraz nemôžem zabudnúť, aká bola vonku zima, mrzlo, fúkal vietor a vy ste prišli v januári v kraťasoch.

Áno, vyzerá to veľmi efektne, keď ma takto stretnete, ale treba si uvedomiť, že som prišiel autom. Nešiel som autobusom a ani som nemrzol niekde tri hodiny po ceste. Vysvetľujem to aj ľudom, čo chcú do toho ísť tiež celoročne. Dôležité je nevrhnúť sa do toho hlava nehlava a uvedomiť si, že to, že chodím na krátko, iba preto, že som lenivý si dávať iný tréning na chlad. Nedávam si studené sprchy a nechodím do jazera. Na kurzoch som zaviedol takú novinku tzv. tréning bez tréningu. Namiesto toho, aby som si vyhradil hodinu denne na otužovanie alebo prácu s chladom, tak to urobím po ceste do roboty a z roboty. Čiže počas dňa bez toho, aby som čokoľvek iné musel urobiť, mám hodinu a pól natrénovanú. Preto otužilci väčšinou nechápu to, prečo mi vonku nie je zima. Neuvedomujú si to, že oni idú raz za týždeň do jazera a ja mám denný tréning.

Kde je tá rozumná hranica, koľko času stráviť v studenej vode alebo vonku na chlade?

Otužilci majú množstvo vzorčekov, ktoré aplikujú podľa teploty vody, podľa toho či ste začiatočník alebo pokročilý. Ja hovorím ľudom na kurzoch -kašlite na to. Neexistuje totiž žiadny vzorec, ktorý by zohľadňoval vašu momentálnu situáciu. Je obrovský rozdiel či ste hladná alebo najedená, či ste vyspatá, alebo unavená, či ste vystresovaná z práce, alebo úplne kľudná. Podľa toho bude vaše telo s ďalším stresom narábať. Dajte hladnému, unavenému a vystresovanému človeku vliezť do jazera. Smrteľne vážne vám hovorím, že sa zloží a nevlezie tam. A potom zoberte toho istého človeka odpočinutého, dobre najedeného a po dovolenke. S radostným úsmevom tam bude aj desať minút. Na tom vidieť ten obrovský rozdiel a je jedno, koľko máte natrénované. Ani dlhoročný tréning nič neznamená, pokiaľ ste vystresovaná a unavená. Preto neverím ani na vzorce, ktoré hovoria koľko času by mali vo vode stráviť začiatočníci či pokročilí.

Mám podobnú skúsenosť, ale pripisovala som ju blbej nálade a zamračenému počasiu 🙂

Jeden pán z kurzu mi povedal veľmi dobrú vec, ktorú som si doteraz neuvedomil. Prvých 30 sekúnd v studenej vode ukáže, či na to v ten deň máte alebo nie. Človek sa predtým môže oklamať a naladiť, že ide do toho. No keď vidí, že v nej tých 30 sekúnd zápasí, nemá zmysel v tom pokračovať.

Takže najdôležitejšia je naša intuícia a počúvať, čo hovorí naše telo?

Áno. Preto aj ľudom na 10 týždňových kurzoch, ktoré sú celkom intenzívne, hovorím, že ak sa na to necítite, radšej to vynechajte, ako by ste to mali robiť na silu. Keď človek robí niečo na silu, je mu to nepríjemné, je unavený a pridá sa k tomu akýkoľvek ďalší stresor, tak ho bude ešte viac likvidovať. Na to, aby ste sa mohli miernym stresom posúvať ďalej, musíte byť odpočinutý a telo musí byť pripravené. Keď je stres mierny, telo sa adaptuje. Keď je stres intenzívny, ide do obrany. Neadaptuje sa, ale snaží sa prežiť. To bol presne trend tejto zimy. V strede decembra alebo januára začať chodiť do ľadovej vody. Chýbala tam kontinuita. To už nie je žiadna adaptácia, ľudia proste zatnú zuby a myslia si, ako dobre urobili.

Je pri WHM metóde potrebné kúpanie v jazere?

WHM-ko sa dá robiť doma v sprche. Do jazera vôbec nemusíte ísť. Všetky štúdie boli robené na sprchu. Vedecká metodika a to, čo sa študuje v štúdiách a v nemocniciach sú 3 kolá dýchania a 2 minúty studenej sprchy. Všetko, čo je naviac už je extra alebo je to tam pridané za účelom zážitku. Na jednodňových kurzoch do prírody nechodím z dôvodu, že uprednostňujem bezpečnosť. Vždy mám pripravený bazén aj z dôvodu, ak by človek chytil napríklad kŕč, tak ho chytím, vytiahnem z vody von a nič sa nestane. Mal som aj skúsenosť, kedy dievčina dostala vo vode kŕč a nemohla sa nadýchnuť a bolo ju treba dostať z rýchl von. Omnoho ľahšie to urobím z bazéna, ako keby sa mi to stalo v Dunaji. Ďalšia vec je, že inštruktor by mal zostať v teple presne z dôvodu, že ak sa čokoľvek stane, tak musí mať funkčné prsty, aby zavolal záchranku alebo človeka dostal z vody. Každý inštruktor to robí trochu inak. Ja sa venujem viac fyziológii aj preto, že moja manželka je doktorka. V prvom rade mi ide o bezpečnosť.

Čo najviac na WHM metóde dostalo vás? Ako to celé začalo?

Začalo to knihou o technike zvanej Tumo. Tumo je technika tibetského vnútorného ohňa. To znamená, že viete v bruchu vygenerovať enormné množstvo tepla. Tibetskí mnísi sedia v mínusových teplotách na skalnatých bralách v Tibete, cez seba majú prehodenú mokrú handru a dokážu ju vysušiť. Majú toľko nadbytočného tepla, že doslova vedia sušiť veci na sebe. Je to v podstate taký extrém a hlavne skúška, že to naozaj vedia. V Anglicku som často chodil na more s kajakom. Je tam síce golfský prúd, ale more nie je teplé. Od septembra do mája, som chodiť nemohol, lebo som sa bál, že keď sa prevrátim, tak sa podchladím a rovno zomriem. Platí zákon schválnosti, že sa neprevrátim, keď je pekné počasie, ale väčšinou, keď je búrka alebo veľké vlny. Kým príde helikoptéra alebo záchranári, tak to trvá 20 – 30 minút, kým vás nájdu. Tak som si povedal, že to chcem prežiť a vedieť to urobiť tak, aby mi bolo teplo.

K tomu, aby vás niekto naučil techniku Tumo sa nedalo nijako dopracovať. Na jednom fóre som našiel otázku či Wim Hof robí Tumo. Tak si vravím, čo je to Wim Hof? Keď som začal zisťovať čo robí, a že vie nejaké podobné efekty vygenerovať. Zistil som, že má aj zopár guinnessových rekordov, kde vydržal dve hodiny zasypaný v ľade, uvedomil som si, že asi niečo vie. V živote som našiel asi troch či štyroch ľudí, ktorí vedeli niečo, čo zbytok zemegule nie. Vždy bolo treba za tým človekom cestovať a je úplne jedno, kde sa nachádza či je to Nový Zéland, či Oregon. Nevravím, že to tak je, ale mne osobne príde, že keď človek niečo fakt veľmi chce, musí urobiť kroky, ktoré by normálneho smrteľníka poriadne odradili. Ak niekto povie, že keď sa chceš naučiť Tumo, choď do Tibetu, tak to je presne ten istý prípad. Keď som chcel niečo od chlapíka na Novom Zélande, tak povedal, ak prídeš, ja ťa to naučím, ale kvôli tebe do Anglicka nepôjdem.

Našťastie, Holandsko nie je na Novom Zélande…

Holandsko som mal po ceste do Bratislavy. Tak som si povedal, že sa zastavím v Amsterdame a skočím za ním. Potom som zistil, že za ním ísť nemusím, pretože poskytuje 10 týždňový online kurz. Ten som si spravil a na konci Wim povedal, teraz môžete ísť na prechádzku do prírody a uvidíte, že vám nebude zima. Ja som stále nebol presvedčený, že som dosiahol to, čo tvrdil. Zobral som teda ženu na prechádzku. Bolo mínus päť stupňov pod nulou. Žena mala otepľovačky, zimnú bundu, šál, čapicu… a ja som mal krátke rukávy, krátke gate a tenisky. Vonku sme boli hodinu a pol a mne nebola zima. Ruky som mal studené, ale netriasol som sa. Najväčšia sranda bola to, že mne po tejto prechádzke nič nebolo a žena chytila nádchu.  

Práve ste vyvrátili to, čo sa hovorí – je zima poriadne sa obleč, nechoď von s mokrými vlasmi, neobnažuj si kĺby….

Toto je dvojsečná zbraň, pretože nie len ja som žijúcim dôkazom, že z chladu nikdy neochoriete, ale treba povedať to, že to platí iba pre človeka, ktorý sa už na chlad adaptoval. Keby som zobral človeka, ktorý bol celý život v teple, nikdy nevidel studenú sprchu a v strede zimy ho vyzlečiem tak skončí s chrípkou alebo zápalom pľúc. Je to obrovský rozdiel, keď pomalým tempom telo prispôsobujem a dávam na neho ten mierny stres chladom. Adaptuje sa, začne generovať viac tepla a nepodchladí sa. Takže rozdiel nie je v tom, či mám bundu alebo nemám bundu. Rozdiel je v tom, či sa podchladím alebo nepodchladím. Vo výsledku aj ja sám, keď sa podchladím, ochoriem rovnako ako ten, čo tú bundu mal. Keď sa totiž človek podchladí, telo väčšinu energie premieňa na teplo, aby sa zahrialo. Menej energie dáva do imunity. Baktérie a vírusy okolo nás len čakajú, kedy máme slabšiu imunitu, aby sa rozmnožili a telo napadli. Presne ako sme sa bavili o otužilcoch. Ak človek nerešpektuje únavu a je vo vode príliš dlho, tak si spomalí imunitu, lebo telo bojuje o stratu tepla a tým pádom ochorie. Je to veľmi jednoduchý princíp.

Možno toto by bola dobrá rada pre začiatočníkov. Okrem toho, že je dôležité to robiť postupne, čo ešte by ste im poradili?

Rozhodne nepodchladiť sa. To je najdôležitejšie. Robte s chladom, ale iba pokiaľ ste schopní telo ovládať. Keď už sa človek drkoce a trasie, to už je dávno za hranicou a riskuje chorobu. Potom je úplne jedno, či je začiatočník alebo pokročilý. Keď máte telo pripravené, môžete si dať na začiatok ľadovú sprchu a nič vám nebude. Dajte to urobiť vyhoretému podnikateľovi a chytí z toho chrípku. Ako hovorí Wim – počúvajte svoje telo.

Ako rozlíšiť to, či sme vyčerpaní alebo iba leniví?

Lenivosť existuje, ale tým, že robím aj BASE systém proti stresu a vyhoreniu, tak vidím, že táto doba dáva veľké nároky, hlavne v Bratislave. Na vidieku to môže byť úplne iné, to je iný svet a iné tempo. No v Bratislave je tak strašne veľa ľudí chronicky vyčerpaných. Dovolím si tvrdiť, že je to 80% ľudí, a to som ešte optimistický. Sú vyčerpaní, chronicky vyčerpaní alebo vyhoretí. To, čo by sme my označili, že človek je iba lenivý, môže byť prejav únavy a telo samé vraví – nemáš na to, kašli na to. Takže je veľký rozdiel či je niekto lenivý, lebo sa mu nechce, alebo je unavený. Ľudia už nevedia odlíšiť kedy sú unavení. Znie to neuveriteľne, ale väčšina ľudí je v kuse unavených, čiže to berú ako normálny stav. Zistiť, kedy sú reálne unavení je veľký problém. Veľa ľudí by spravilo najlepšie, keby chodili o hodinu skorej spávať alebo keby si zobrali dva týždne voľno a nič nerobili.

Ľahšie je vojsť do toho jazera nasilu, ako spraviť to, čo ste povedali…

Áno, presne preto to tak vyzerá, že v strede zimy na otužileckých fórach riešia najlepšie antibiotiká. Lebo ľudia jednoducho nerešpektujú svoje telo.

Viac sa o chlade a výhodách metódy Wim Hofa dočítaš v ďalšej časti nášho rozhovoru.

Klikni a nechaj nám komentár
Avatar

Ako 15 ročná sa vybrala na tri mesiace do Kuala Lumpur a bola to láska. Cestovanie aj Malajzia. Pracovne precestovala veľa krajín z Ázie, no ak by mala vybrať jedno miesto, ktoré jej učarovalo, sú to Princové ostrovy 20 km juhovýchodne od Istanbulu. Na cesty po Slovensku, ale aj po Európe má už pár rokov svoju parťáčku - nemeckú dogu Elizabeth. Najobľúbenejšou krajinou, kde sa každý rok vracajú je Slovinsko.

Spoznaj krásy Slovenska

Inšpirácie

Ako sa nesprávať v prírode!

Autor 8 apríla, 2021

Inšpirácie

Sysle hlásia jar na Muránskej planine

Autor 6 apríla, 2021

Inšpirácie

Tip na jarnú turistiku? Morskie Oko

Autor 17 marca, 2021

Tip na víkend

Tip na výlet – Kamenné more

Autor 16 marca, 2021

Tip na víkend

Tip na výlet – Špania dolina

Autor 17 februára, 2021

ZOO

Vianočné sviatky v zoo

Autor 15 januára, 2021

Inšpirácie

Vodopády na Slovensku

Autor 5 januára, 2021

Inšpirácie

1O Najznámejších tiesňav na Slovensku

Autor 18 decembra, 2020

Tip na víkend

Tip na ubytovanie – Liptovský dvor

Autor 9 novembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Kutica

Autor 27 októbra, 2020

Rozhovory

Ochrana dravých vtákov na Slovensku

Autor 14 októbra, 2020

Tip na víkend

Na Lomnickom štíte snežilo

Autor 29 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Oaktreehouse

Autor 29 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Kotydž

Autor 14 septembra, 2020

ZOO

Voči šelmám bez rešpektu

Autor 11 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na ubytovanie – Chalets CEDER

Autor 8 septembra, 2020

Tip na víkend

FoRrest Glamping

Autor 1 septembra, 2020

Inšpirácie

Lesný internet – inteligentné stromy

Autor 31 augusta, 2020

Tip na víkend

Víkend v Košiciach v hoteli Yasmin

Autor 30 júla, 2020

Najčítanejšie dnes

Odporúčame tiež

Inšpirácie

Ako sa nesprávať v prírode!

Autor 8 apríla, 2021

Inšpirácie

Sysle hlásia jar na Muránskej planine

Autor 6 apríla, 2021

Inšpirácie

Tip na jarnú turistiku? Morskie Oko

Autor 17 marca, 2021

Tip na víkend

Tip na výlet – Kamenné more

Autor 16 marca, 2021

Tip na víkend

Tip na výlet – Špania dolina

Autor 17 februára, 2021

ZOO

Vianočné sviatky v zoo

Autor 15 januára, 2021

Inšpirácie

Vodopády na Slovensku

Autor 5 januára, 2021

Inšpirácie

1O Najznámejších tiesňav na Slovensku

Autor 18 decembra, 2020

Tip na víkend

Tip na ubytovanie – Liptovský dvor

Autor 9 novembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Kutica

Autor 27 októbra, 2020

Rozhovory

Ochrana dravých vtákov na Slovensku

Autor 14 októbra, 2020

Tip na víkend

Na Lomnickom štíte snežilo

Autor 29 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Oaktreehouse

Autor 29 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na netradičné ubytovanie – Kotydž

Autor 14 septembra, 2020

ZOO

Voči šelmám bez rešpektu

Autor 11 septembra, 2020

Tip na víkend

Tip na ubytovanie – Chalets CEDER

Autor 8 septembra, 2020

Tip na víkend

FoRrest Glamping

Autor 1 septembra, 2020

Inšpirácie

Lesný internet – inteligentné stromy

Autor 31 augusta, 2020

Tip na víkend

Víkend v Košiciach v hoteli Yasmin

Autor 30 júla, 2020
Hore